durban
דורבן בכף הרגל – מה זה, ואיך מדרסים לדורבן יעזרו

דורבן בכף הרגל – מה זה, ואיך מדרסים לדורבן יעזרו

Rectangle@1x
סובלים מכאבים בעקב? ייתכן שגם אתם סובלים מדורבן ברגל. דורבן ברגל (או דורבן בכף הרגל, או דורבן בעקב) הוא הסיבה השכיחה ביותר לכאבים בעקב כף הרגל, ונגרם כתוצאה מעומס יתר. להלן כל הפרטים.

לא נעים להכיר – דורבן ברגל

דורבן ברגל, דורבן בכף הרגל, או דורבן בעקב – כולם שמות מקובלים בעברית לבעיה אורתופדית, הנקראת בספרות המקצועית "מחלת החיתולית הכפית" (מבטיחים שלא המצאנו – אין ספק שהשם באנגלית, Plantar Fasciitis, נשמע טוב יותר). החיתולית הכפית היא רצועה הנמשכת מעקב כף הרגל עד לבהונות, והיא תומכת בקשת כף הרגל.

הדורבן נגרם מדלקת בעקב, הגורמת לקרעים מיקרוסקופיים שמופיעים ברצועה (החיתולית הכפית – אנחנו לא רוצים להגיד את זה שוב) – והגוף "ממלא" אותם בסידן. התופעה הזאת נקראת הסתיידות, ויש לה סממנים נראים (באמצעות צילום רנטגן). בשורה התחתונה – נראה כאילו עקב כף הרגל "גידל" עוד עצם בצורת דורבן (קוץ). נשמע כואב? אין שאלה, זה כואב.

הגורמים הנפוצים לדורבן בעקב

חשבתם שלרפואה המערבית יש את כל התשובות? תחשבו שוב: כאן, למשל, מדובר בתופעה שהגורמים לה לא לחלוטין ברורים. עם זאת, מקובל להעריך שהיא נובעת מעומס יתר על העקב. העומס הזה יכול להיגרם כתוצאה ממאמץ יתר ממושך, קשת גבוהה או גיד אכילס קצר בכף הרגל, עודף משקל, הזדקנות הגוף – ועוד לא מעט מצבים.

ספורטאים, סובלים מעודף משקל, אוכלוסייה מבוגרת ועוד – כל אלה קבוצות סיכון. רוצים מספרים? קבלו: בעודכם קוראים את המאמר הזה, 4-7% מאנשי העולם סובלים מכאבים בכף הרגל – 80% מהם הם אנשים הסובלים מדורבן! הבנתם נכון: ברוב מוחלט של המקרים, כאבים בעקב כף הרגל נגרמים מדורבן. למי שמבחינתו צרת רבים היא חצי נחמה נגיד: 10% מהאוכלוסייה עתידים לחלות בדלקת הגורמת לדורבן. תתנחמו, אתם לא לבד.

איך תדעו אם אתם סובלים מהבעיה הזאת?

למקרה שאתם קוראים את הכתבה הזאת כי אתם סובלים מכאב בכף הרגל – נציין את המובן מאליו: אבחון המחלה צריך להיעשות ע"י רופא, עדיף אורתופד. מצאתם פודיאטור (מומחה לכף הרגל)? עוד יותר טוב. עם זאת, לכאב שנגרם כתוצאה מדורבן בעקב יש סממנים ייחודיים: בשלבים מוקדמים של הדלקת, הכאב מופיע עם צעדים ראשונים לאחר מנוחה. כשאתם קמים בבוקר ומתייצבים על כף הרגל אתם סובלים מכאב חד בעקב? מה שנקרא, פה חשדנו. אתם קמים בבוקר וסובלים מכאב בשני העקבים? פה חשדנו עוד יותר – דורבן נגרם מדלקת אמיתית, וזאת בעיה שלעתים קרובות לא נפתרת על רגל אחת (קלטתם את משחק המילים?). הליכה ארוכה עשויה להקל על הכאבים האלה, אך אל תתבלבלו: ההליכה לא מרפאת את הדלקת – אם בכלל, ההיפך הוא הנכון.

בשלבים מתקדמים יותר של הדלקת – אתם עתידים לחוות כאב גם בזמן מנוחה. אתם סובלים מכאבים בעקב בזמן מנוחה? אולי ממש עכשיו? אם זאת תופעה חוזרת, כדאי שתלכו לרופא. כשהוא יגיד לכם שהגיע הזמן למדרסים – תחזרו אלינו.

 

טיפול בדורבן

 

טיפול ומניעה של דורבן ברגל

טיפול שמרני כולל הרבה מנוחה, חבישת הרגל והתאמת מדרסים לכפות הרגליים. המדרסים אמורים לפצות באופן מלאכותי על דפורמציות שונות בכף הרגל (למשל, קשת גבוהה או גיד אכילס קצר). החדשות הטובות: ברוב המקרים, לאחר טיפול שכזה – הדורבן אמור לעבור. עשיתם את זה וזה לא עבר? חדשות לא הכי נעימות: זה משאיר את האופציות הכירורגיות. כן-כן, אנחנו מדברים על ניתוח – אז בואו נקווה שהטיפול השמרני יעבוד.

אגב, מי שרוצה למנוע את הבעיה מראש, יכול להקדים ולהצטייד במדרסים. אתם באחת מקבוצות הסיכון? תשקלו את זה – מניעה היא הטיפול הטוב ביותר.

האם כל סוגי המדרסים יפתרו את הדורבן?

הצחקתם אותנו. כדאי שתקראו על מדרסים בהתאמה אישית. בקצרה: לא כל המדרסים יפתרו את הבעיה. נתחיל מזה, שלא כל המדרסים שנמצאים בשוק היום הם מדרסים – יש לא מעט חנויות שמוכרות רפידות ומכנות אותן "מדרסים". האם אלה באמת מדרסים? כמו שמשקפיים בלי עדשות הם משקפיים: הם יכולים להיראות מאוד דומה, אבל החלק המהותי הוא החלק שמותאם אישית למידת הראייה של המטופל.

ההתאמה האישית היא החלק המהותי במדרסים, ובלעדיה הם חסרי ערך. התאמה אישית, אגב, היא לא התאמה רק למבנה של כף הרגל, אלא גם לבעיות שלה – אם יש דורבן בעקב, צריך להתאים מדרסים לדורבן. אצלנו בניו פיט, המדרסים מותאמים אישית בייעוצו הרפואי של ד"ר איתן סביר (שהוא, אגב, גם פודיאטור). שאלנו לדעתו בנושא: "קודם כל מנסים את הטיפול השמרני – יש סיכוי גבוה שמדרסים בלבד יכולים לפתור את הבעיה, ועדיף למצות את האפשרות הזאת לפני שמתחילים עם האופציות הכירורגיות".

עוד כתבות בנושא

corona_newfeet
השנה החדשה בפתח, והפעם נראה שהשאלה ששואלים איש את רעהו היא "איפה אתם עושים את הסגר"? סגר של שלושה שבועות זה הרבה זמן, ולצערנו – זה מספיק זמן…
מדרסים אורתופדיים או מדרסים אורטופדיים
מדרסים אורתופדיים או מדרסים אורטופדיים? רגע על קצה הלשון, אחת ולתמיד…
מדרסים או ניתוח
פלטפוס, שין ספלינט, הלקוס וולגוס ועוד לא מעט – מאחורי השמות המבלבלים האלה מסתתרות בעיות אורטופדיות. מי שבעיות אורטופדיות מעלות…
מטטרסלגיה
מה זה מטטרסלגיה? מטטרסלגיה היא שם כללי למגוון כאבים בכרית כף הרגל (החלק הקדמי בגדול). כיצד היא נגרמת, איך אפשר לטפל ולמה מדרסים יעזרו…
branch pic

אנחנו כאן עבורך! השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם האפשרי

flag-israel
לקוחות יקרים,
בימים אלה, לאור המאמץ המלחמתי, חברת ניו-פיט מקפיאה את פעילותה. נשוב לכל פנייה בהקדם האפשרי עם הפתיחה המחודשת שבוא תבוא. אנחנו מאחלים לכל עם ישראל ימים טובים🙏❤️
tiny-passover-celebration-concept-matzah-kosher-red-wine-walnut-white-yellow-roses-traditional-ritual-jewish-bread-sand-color-old-tile-wall-background-passover-food-pesach-jewish-holiday
לקוחות יקרים,
חברת ניו-פיט יוצאת לחופשה לרגל החג, ותחזור לפעילות מלאה ביום חמישי עם צאת החג (13.04). עד אז, אנחנו מאחלים לכם חג שמח, כשר ושקט :)
לקביעת בדיקה ללא התחייבות
לקביעת בדיקה, השאר שם, טלפון ומייל וניצור איתך קשר תוך 24 שעות