מדרסים לספורטאים – איך להתאים מדרסים לסוג הספורט

מדרסים לספורטאים – איך להתאים מדרסים לסוג הספורט

מדרסים לספורטאים – כל מה שצריך לדעת

פעילות גופנית היא הדבר שמחיה את הגוף שלנו, אבל היא עלולה גם לפגוע בו – כל ספורטאי מתחיל יודע את זה. ההבדל בין ספורטאי מתחיל לספורטאי מנוסה בתחום הזה הוא בעיקר הניסיון, וניסיון בספורט ברוב המקרים בא גם עם – מה לעשות – ניסיון בפציעות ספורט. אז מה כדאי לעשות ואיך מדרסים יעזרו? כל התשובות כאן.

ניסיון בפציעות ספורט

הקוראים של השורות האלה מתחלקים לשניים: אלה שמבחינתם אנחנו "מדברים באוויר", על דברים תיאורטיים שהם מקווים להימנע מהם; ואלה שהגוף שלהם כבר למד את השיעור. כמו שכתב מרסל פרוסט: "הכאב הוא מורה טוב. לתבונה ולטוב אנחנו רק מבטיחים הבטחות, לכאב אנחנו מצייתים". מי שכאב לו, יודע למה הוא פה. רוב סוגי פציעות הספורט שיביאו אתכם להזמין תור לאורתופד עלולים לרתק אתכם לכורסא ולמנוע מכם פעילות גופנית לחודשים ארוכים. ברשימה הזאת נכללים הדורבן, שברי מאמץ, שין ספלינט וכן הלאה. קיבלתם אבחון לאחד מאלה? אתם יכולים לשכוח מפעילות גופנית לתקופה הקרובה. מבחינת כל מי שרץ 10 ק"מ פעם ביומיים, או כל רקדן שלא יכול לשבת בשקט – זאת גזירה מבאסת. מי שהתבאס מזה פעם (או מתבאס מזה ממש בימים אלה) – בטח בגלל זה הוא פה. אנחנו שמחים שבאתם – אנחנו יכולים לעזור 😊

קודם כל מניעה

מדרסים בהתאמה אישית בהחלט יכולים לעזור במניעה, או – אם כבר עברנו את נקודת האל חזור – בהתמודדות עם מגוון בעיות אורטופדיות. נתחיל ממה שכולם יודעים: עדיף לא לעבור את נקודת האל-חזור. זה בעיקר עניין של סרגל מאמצים, ולכן פשוט צריך להימנע מלדלג על שלבים. רצים 4 ק"מ באימון? בקצב אימונים בטוח לא תגיעו לרוץ 6 ק"מ תוך פחות מחודשיים. נסו לשמור על סבלנות ולהקפיד על עלייה הדרגתית בקצב ובכמות האימונים, וזה נכון לכל תחום של ספורט. עם זאת, לא רק עלייה חדה בסרגל המאמצים, אלא גם תזונה לקויה, עייפות או מגוון גורמים אחרים עלולים לגרום לפציעות ספורט, ולכל סוג ספורט עם הבעיות הייחודיות שלו. לכן, נוסף על הקפדה על סרגל מאמצים, ארוחות מסודרות והרגלי שינה נכונים, מומלץ שתארגנו לכם מדרסים בהתאמה אישית. הם יסייעו במניעה של מגוון סוגים של פציעות ספורט, ועדיף שתתחילו להתרגל לרעיון: רוצים לעשות ספורט על כפות הרגליים? שמרו על כפות הרגליים שלכם.

אם לא הצלחנו להימנע

האמת העצובה היא שרבים האנשים שמצטיידים במדרסים רק לאחר שהגיעו כבר לנקודה הזאת. הבעיה היא שמי שהגיע לנקודה הזאת, כבר הסתבך במידה רבה. יש לכם דורבן? שברי מאמץ? ביי ביי פעילות גופנית. עכשיו צריך להניח לרגליים לתקופת שיקום ארוכה – בעיה מוכרת ומבאסת במיוחד למגוון ספורטאים. ועכשיו, זה גם הזמן לרכוש מדרסים לא בשביל מניעה אבסטרקטית של בעיה שאנחנו מקווים לא להגיע אליה, אלא כדי לשפר את איכות החיים באופן דחוף.

אז מה? רוכשים מדרסים והפציעה נעלמת? ברור שלא. אבל הם יעזרו. לדוגמה, לסובלים מדורבן ברגל כדאי לדעת: מטופלים עם הבעיה הזו מדווחים שהם לא מצליחים ללכת בלי מדרסים. למעשה, גם עם המדרסים, מחכה לכם תקופת הסתגלות ארוכה: תחילה אתם תעבירו את המשקל לכפות הרגליים בחשש, כי הכאב כבר ירגיל אתכם שהדריכה כואבת. לאחר הליכה מהוססת שכזאת, וככל שכפות הרגליים שלכם יתרגלו למדרסים, תתחילו להרגיש שהמדרסים "סופגים" את הכאב. זה לא שתחזרו לרוץ מהיום להיום, אבל אולי תצליחו לחזור ללכת הליכה איטית ונטולת כאבים. זה לא יקרה ביום אחד, ומאוד לא מומלץ לדלג שלבים בשיקום מפציעות, אבל זה מספיק בתור התחלה. תנשמו עמוק: יעברו עוד הרבה ימים כאלה עד שתוכלו לחזור לפעילות הגופנית השגרתית שלכם.

התאמת המדרסים לספורט ולספורטאי

כמו שאמרנו, כל ספורט והבעיה שלו. מכירים את הפתגם אבנים שחקו מים? לא תאמינו מה הן יעשו לרגליים שלכם אם תרוצו עליהן. רצים עתידים לפתח יותר שברי מאמץ ברגליים, כתוצאה מזעזוע אחיד ועקבי ובין היתר, זאת הסיבה שיש להתאים במיוחד מדרסים לריצה. מצד שני, רקדנים מתמודדים עם זעזועים כאלה ברמה פחותה, אבל ה"בלימה" – שמאוד נפוצה בריקוד ופחות נפוצה בריצה – משנה את חוקי המשחק, ומגדילה את הסיכון לפגוע במנגנון הבלימה הרגיש של כף הרגל. לכן, אם מדובר בריקוד בנעלים רגילות (כמו היפ הופ או מגוון סוגים של מחול מודרני), ניתן להתאים מדרסים לריקוד. כדורסלן? זה אומר קפיצות גבוהות, מה שאומר – נחיתות כואבות, עם שיא של עומס על כפות הרגליים – שעובר מכפות הרגליים לרגליים ולחוט השדרה. בקיצור, כל ספורט דורש איזושהי התאמה של המדרסים. למשל, אצלנו בניו-פיט, בדרך-כלל נבחר להתאים לכדורסלנים מדרסים עם פורון – חומר בולם זעזועים יעיל במיוחד. רצים על הים פעמיים בשבוע? כנראה נלך על מדרסים מחומר רך יותר. בשורה התחתונה, את סוג המדרסים צריך להתאים לסוג הפעילות הגופנית.

ועם זאת, חשוב לזכור שאת המדרסים צריך להתאים לא רק לסוג הספורט, אלא גם לספורטאי – הרי גם כדורסלנים, רצים ורקדנים הם בני אדם, ועשויות להיות להם בעיות שלא קשורות, או שלא נובעות, מהפעילות הגופנית. למשל, אם יש שחקן כדורסל שסובל מפלטפוס, למה צריך להתאים את המדרסים – לכדורסל או לפלטפוס? התשובה הנכונה היא כמובן לשניהם, ואם יש בעיות נוספות אז גם להן. אכן, לעתים התאמת המדרסים עשויה להתברר כתהליך מורכב, אבל אל דאגה: המומחים של ניו-פיט מוכנים לאתגר.    

לקביעת בדיקה ללא התחייבות
לקביעת בדיקה, השאר שם, טלפון ומייל וניצור איתך קשר תוך 24 שעות